Köpvillkor & Integritetspolicy.

Nya Linderoths Cykel AB

(Linderoths Cykel AB)

Orgnr: 556485-3314

För privatpersoner som handlar i vår webbshop gäller distansavtalslagen och konsumentköplagen, som har strikta bestämmelser, vilket innebär att lagen gäller, trots att du kan ha avtalat om något annat.

 

För företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller köplagen, som är dispositiv, vilket innebär att avtal mellan företag gäller i första hand före lagen.

Hela vår webbplats är SSL säker och kör https, för säker hantering.

När du, som är privatperson, registrerat dig och gjort din beställning, godkänner du också att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att på bästa sätt kunna fullföra våra åtaganden gentemot dig. Vi skyddar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen GDPR, och du har rätt att få ta del av uppgifterna samt att få dessa raderade om du så önskar. Du godkänner våra köpvillkor och garanterar att du är myndig.

Skulle något villkor befinnas ogiltigt enligt vad som gäller enligt svensk eller EU rätt, ska detta inte innebära att köpvillkoren i sin helhet blir ogiltiga, utan det ogiltiga villkoret ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text.

 

Beställning

Du gör enklast din beställning i webbshopen, men vill du hellre besöka oss i butiken så går det givetvis också bra. (Pris skillnader mellan vår fysiska butik och webbshop kan i vissa sällsynta fall förekomma).

Letar du efter en vara som vi inte har i lager eller som saknas i webbshopen? Kontakta oss för vi kanske redan har den hemma eller så tar vi gärna hem den till dig.

Om du är under 18 år måste du ha målsmans, dvs. förälders, tillstånd. Sådant tillstånd kan ges genom att en förälder skickar sitt uttryckliga tillstånd till oss med e-post. Alla falskbeställningar spåras och polisanmäls, och vid ekonomisk eller annan skada kommer vi att kräva skadestånd för detta.

Beställer du en registrerad vara, behöver vi ditt personnummer för att registrera varan på dig som ägare. Till våra cyklar ingår en självrisk försäkring i från Solid som vi enbart kan aktivera om du angett ditt personnummer. Vi följer gällande lag om personuppgifts hantering, läs mer om detta under avsnittet "integritetspolicy". Du uppger ditt personnummer i kassan vid betalningen eller fyller i det i meddelande rutan i kassan. Skulle du inte vilja lämna ditt personnummer så kan du självklart köpa varan ändå, men vi kommer inte kunna registrera varan på dig och därmed följer då inte självrisk försäkringen med.

 

Betalning

När du handlar hos oss hanteras betalningen av Klarna. Du kan välja att betala med kort eller faktura, och i samarbete med Klarna AB erbjuder vi faktura och delbetalning. När du väljer Klarna som betalningsmetod skickas fakturan samma dag som varorna skickas från vårt lager.

Du kan välja att betala hela beloppet på en gång eller dela upp betalningen. Väljer du fakturabetalning har du 30 dagar på dig att betala din faktura som skickas till din e-postadress i samband med leveransen. Om du betalar med kreditkort eller betalkort, reserveras köpesumman på ditt kort vid beställning och pengarna dras först när vi skickat dina varor.

För att se fullständiga villkor för Klarna, vänligen se länken nedan:

Här hittar du Klarnas villkor. 

Transaktionerna via Klarna sker via en säker, krypterad anslutning. Vi tar endast del av information som krävs för att kunna behandla betalningen.

När du väljer Klarna som betalningslösning kan det göras en kreditkontroll. Om kreditkontroll görs, skickas en kopia till din e-post. Personuppgifter behandlas i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna hanterar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikationer, kreditvärdighet och marknadsföring.  För frågor som rör Klarna, vänligen kontakta deras kundservice.

Priser och avgifter 

De priser som anges på Linderothscykel.se gäller för beställningar som görs på denna webbplats. Alla priser anges i SEK och inkluderar moms. Priserna inkluderar inte betalnings- och leveransavgifter som anges separat. Du kan betala för köpet med alternativen som anges på webbplatsen.  

 

Reklamation 

Om du har mottagit en defekt vara har du rätt att reklamera produkten. Detta förutsätter att du meddelar oss inom rimlig tid och att du skickar oss ordernummer/ orderbekräftelse på att varan är köpts av oss.  

Om du vill göra en reklamation, vänligen kontakta vår kundservice info@linderothscykel.se 

 

Ångerrätt

Som kund hos oss har du alltid 14 dagars ångerrätt från den dag du mottar ditt paket. Ångerrätten gäller även varor som du köpt på rea. En retur förutsätter att varan är oöppnad och är i samma skick som när du fick den. Du måste hämta ut paketet från ditt lokala postkontor för att utöva ångerrätten. 

Vid ångerrätt eller felbeställning så tillkommer en avgift på 129 kr

 

Varustatus och leverans

Grön "I lager" = Varor som finns i vårt lager och skickas omgående.

Orange "I Lager" = Det finns en eller flera artiklar i denna serie som är tillfälligt slut, men det finns artiklar i serien som finns i vårt lager och skickas omgående. För att se vilken/vilka artiklar som finns i lager går du in på serien och väljer artikel i rullisten ute till höger.

Orange "Denna artikel finns inte i lager. Välj annan färg/storlek eller kontakta oss för beställning." = Just denna artikel är tillfälligt slutsåld men det finns artiklar i serien som finns i vårt lager och skickas omgående. För att se vilken/vilka artiklar som finns i lager går du in på serien och väljer artikel i rullisten ute till höger. Finns inte den vara ni vill ha i lager ber vi er att kontakta oss.

Orange "EJ i lager" = Beställnings vara som oftast finns i lager hos våra leverantörer. Vi beställer hem och skickar vidare till dig oftast inom 2-5 arbetsdagar. För beställning av varor som har denna status ber vi er att kontakta oss.

Tillbehör och cyklar som våra leverantörer inte har i lager kan dra ut lite på tiden, vi återkopplar alltid till dig och du avgör om du vill vänta in varan.

Vi reserverar oss för att leveransindikeringen kan grunda sig på felaktiga uppgifter, vilket innebär att en leverans kan komma att ske såväl tidigare som senare än beräknat. Vi förbehåller oss rätten att stryka ej levererbar vara från din order med prisavdrag för densamma. Önskar du beställa annan, likvärd vara, är detta att betrakta som en ny order. Om du önskar avbeställa en vara på grund av dröjsmål med leveransen, är detta möjligt att göra fram till dess att varan effektuerats (se nedan under ”Avbeställning”). Delleveranser sker endast på din begäran och medför ytterligare fraktkostnad för dig.

Önskas montering av tillbehör som köps samtidigt som ny cykel från vår webbshop, anger du detta i kassan vid meddelande, eller skickar ett meddelande till oss snarast efter din beställning via vårt kontakt formulär.

 

Leveranssätt och tid

När du gör din beställning framgår också vilket leveranssätt som du kan välja. Vanligtvis skickas en vara med DHL men det kan hända att vi använder oss av annan speditör. Mindre varor som ryms i ett brev skickas vid "normal transport" som ej spårbart med postnord brev. Vid "extra transportförsäkring" skickas paketet alltid spårbart och försäkrat med DHL. Det är ditt ansvar att se till att ditt namn och adressen, som du angett vid beställningstillfället, är korrekt för leveransen. Vill du ha en hemleverans skickad till ditt arbete är det viktigt att även ange företagets namn och adress. Du som mottagare måste kunna legitimera dig vid leveransen. (DHL kan i efterhand göra namn och/eller adressändring om det blivit fel, men då tillkommer avgifter från DHL för detta med minst 300 kr i administrativ avgift.) Dina varor skickas så fort vi kan, oftast inom 3 arbetsdagar (har du valt banköverföring så skickas dina varor först efter att vi mottaget din betalning), längre leverans tid kan ibland förekomma vid helger, rea och andra erbjudanden då orderinflödet ökar. Leverans sker endast inom Sverige, såvida inte annat avtalats i förväg.

 

Inkasso:

Betalas inte fakturerade kostnader, läggs avgifter och ränta på och kravet överförs sedan till inkasso.

 

Oavhämtad försändelse

Det är ditt ansvar att lösa ut försändelsen på utlämningsstället inom den tid, som står angivet på avin. (Normalt inom 7 dagar). Om du inte kan ta emot paketet vid leverans, eller inte hämtar ut ditt paket på utlämningsstället, skickas det tillbaka till oss, och vi kommer då att debitera dig för ordinarie frakt- och administrativa kostnader som DHL lägger på (Service Point 395 kr och Home Delivery upp till 2000 kr).

 

Ändring av beställning

Du kan göra ändringar i din beställning fram till dess att beställningen har effektuerats. Med effektuering menas att faktura eller frakthandling har skapats. Om ändringen godkänns, och varan finns i lager, kommer eventuella prisdifferenser att regleras enligt det pris, som gäller vid ändringstidpunkten. Det är inte möjligt att ändra en beställning när ordern har effektuerats. Självfallet kan order, som redan levererats ut från vårt system, därför inte ändras. Privatpersoner har dock ångerrätt enligt vad som sägs under rubriken ”Ångerrätt”.

 

Avbeställning

En avbeställning är inte giltig förrän du mottagit bekräftelse från oss. Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig fram till dess att beställningen har effektuerats, dvs faktura eller frakthandling har skapats. Efter denna tidpunkt är du skyldig att ta emot leveransen. Avbeställning av icke lagerförd vara, en vara som tillverkats speciellt för dig eller en cykel där du valt att vi ska montera extra tillbehör, är inte möjlig, efter det att vi/vår leverantör beställt eller påbörjat tillverkningen/monteringen av varan/tjänsten.

 

Garanti, reklamationer och transportskador

Tillverkaren ska ha möjlighet att reparera varan 3 gånger för samma fel, innan den byts ut, varav första måste ha skett inom 6 månader från inköpsdatumet. Garantidelen är 12 månader. Slitage kan inte räknas in i garantidelen.

Om du som är privatperson har en felaktig produkt, köpt av oss, har du rätt efter att garanti delen gått ut att reklamera varan upptill 3 år från du tog emot varan och senast inom 2 månader från att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet, med en utförlig bevisning på att ursprungsfelet varit där från början.

Om du som är företagare har en felaktig produkt, köpt av oss, ska du snarast, skicka reklamation till oss via e-post förutsatt att du reklamerar skadan inom garantiperioden. I annat fall hänvisar vi i första hand till respektive tillverkare eller serviceställe.

Alla varor köpta från oss med leverantören Cycleurope, så som cyklar och tillbehör av märkena Crescent, Monark, Spectra, Tec mfl kan reklameras hos vilken certifierad Crescent / Monark handlare som helst (kontrollera först med den handlaren du vill reklamera hos om dem är certifierade och tar emot reklamationer), så länge kvittot finns och att varan inte är utsatt för oaktsamhet.

Om vi råkat skicka en vara som enligt ordern ej beställts, ska detta meddelas oss snarast efter mottagandet, (Senast 10 dagar efter mottagandet) lämpligen via e-post, med angivande av ordernr, vad som blivit fel, samt dina kontakt uppgifter så återkommer vi så snart vi kan med hur retur och utbyte till rätt vara kommer ske utan frakt kostnad för kunden.

Det gäller för såväl privatpersoner som företag, att den felaktiga respektive felaktigt skickade varan ska återsändas till oss i likadan förpackning och med samma transportföretag, som när den mottogs, tillsammans med en utförlig beskrivning av felet.

Vill ni hellre reklamera direkt till oss så betalas frakten av kunden förutom om vi råkat skicka en icke beställd vara. OBS: du måste först kontakta oss för att få information med hur du kan skicka tillbaka varan. Du måste följa våra rekommendationer vad gäller emballage etc. Är varan inom garantiramen reparerar eller byter vi ut varan och återsänder den sedan fraktfritt till ert utlämningsställe.

Om varan inte går att reparera och vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid, återbetalar vi vad du betalat för den felaktiga varan, vi återbetalar inte frakter.

Kompatibilitetsproblem förekommer mellan olika produkter, och vi rekommenderar dig därför att ta reda på så mycket som möjligt innan du gör din beställning för att undvika onödiga kostnader, då vi inte kan ta ansvar för felaktigt beställda varor.

Vid leverans är det mycket viktigt att ni kontrollerar ert paket INNAN ni skriver under leveransen så inga synliga skador eller märken finns på emballaget. Vi skickar aldrig något skadat emballage, däremot återanvänder vi så mycket emballage som möjligt i vårt miljöarbete. Om det skulle finnas någon skada eller märke på emballaget MÅSTE detta skrivas in av utlämningsstället eller chauffören INNAN ni skriver under mottagandet. Vid ev. transportskada ska detta sedan anmälas med foton inom 5 dagar från mottagandet via anmälnings formuläret på transportbolagets hemsida. I annat fall kan transportbolaget INTE ersätta er då ni godkänt godset som det är. Du som mottagare får sedan hjälp med skadeersättningen. Kontakta sedan oss med vad som blivit skadat så kan vi skicka en ersättnings del till er och även erbjuda faktura som du sedan kan skicka in till transportören för ersättning.

 

 

Integritetspolicy

 

I enlighet med GDPRs regler sparar vi personuppgifter vid cykelköp där försäkring ingår, som vi enligt avtal med Cycleurope och Solid Försäkringar måste delge Solid Försäkringar för att försäkringen ska kunna tecknas. Vi sparar uppgifterna i 3 år för att underlätta vid garanti och reklamations ärenden.

 

Information och bilder

Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel, ändringar samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment. Där det förekommer bilder i vår webbutik, ska de inte ses som exakta avbildningar av en viss vara eller förpackning.

 

Force Majeure

Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständighter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

 

Tvist

Om du är privatperson, har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.



​​​Copyright© 1996-2019 - All rights reserved - ​​Linderoths Cykel AB​

Produkt tillagd för att jämföra.

Linderoths Cykel AB använder cookies till statistik, annonser och optimering.