Köpvillkor & Integritetspolicy.

Nya Linderoths Cykel AB

(Linderoths Cykel AB)

Orgnr: 556485-3314

För privatpersoner som handlar i vår webbshop gäller distansavtalslagen och konsumentköplagen, som har strikta bestämmelser, vilket innebär att lagen gäller, trots att du kan ha avtalat om något annat.

För företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller köplagen, som är dispositiv, vilket innebär att avtal mellan företag gäller i första hand före lagen. 

Hela vår webbplats är SSL säker och kör https, för säker hantering.

När du, som är privatperson, registrerat dig och gjort din beställning, godkänner du också att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att på bästa sätt kunna fullföra våra åtaganden gentemot dig. Vi skyddar dina personuppgifter enligt personuppgiftslagen GDPR, och du har rätt att få ta del av uppgifterna samt att få dessa raderade om du så önskar. Du godkänner våra köpvillkor och garanterar att du är myndig.

Skulle något villkor befinnas ogiltigt enligt vad som gäller enligt svensk eller EU rätt, ska detta inte innebära att köpvillkoren i sin helhet blir ogiltiga, utan det ogiltiga villkoret ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text.

Beställning
Du gör enklast din beställning i webbshopen, men vill du hellre besöka oss i butiken så går det givetvis också bra. (Pris skillnader mellan vår fysiska butik och webbshop kan i vissa sällsynta fall förekomma).
Letar du efter en vara som vi inte har i lager eller som saknas i webbshopen? Kontakta oss för vi kanske redan har den hemma eller så tar vi gärna hem den till dig.

Om du är under 18 år måste du ha målsmans, dvs. förälders, tillstånd. Sådant tillstånd kan ges genom att en förälder skickar sitt uttryckliga tillstånd till oss med e-post. Alla falskbeställningar spåras och polisanmäls, och vid ekonomisk eller annan skada kommer vi att kräva skadestånd för detta.

Beställer du en registrerad vara såsom en cykel eller en hövding hjälm, behöver vi ditt personnummer för att registrera varan på dig som ägare. Till våra cyklar ingår en självrisk försäkring i från Solid som vi enbart kan aktivera om du angett ditt personnummer. Vi följer gällande lag om personuppgifts hantering, läs mer om detta under avsnittet "integritetspolicy". Du uppger ditt personnummer i kassan vid betalningen eller fyller i det i meddelande rutan i kassan. Skulle du inte vilja lämna ditt personnummer så kan du självklart köpa varan ändå, men vi kommer inte kunna registrera varan på dig och därmed följer då inte självrisk försäkringen med.

Betalning
Betalning i webbshopen sker via Resurs Banks checkout i vår kassa som har största säkerhet med stöd av 3d secure / SSL, där du enkelt väljer kortbetalning, Swish betalning eller faktura och delbetalning. Väljer du att betala med kort stödjer vår kassa även masterpass där du enkelt och säkert sparar dina kortuppgifter och leverans adress på ett ställe, tryggt och enkelt. Vid betalning via dessa betalningsalternativ skickas dina varor omgående till dig. Vill du betala med kort så kontrollera att du "öppnat" kortet för e-handelsköp / internetköp, annars kommer din bank inte godkänna köpet. Betalar du med swish så kontrollera din swish gräns så den inte är för låg.

 
Vill du delbetala din order upptill 36 månader räntefritt väljer du "Nytt delbetalningskonto" eller om du redan har ett delbetalningskonto hos oss väljer du "Befintligt delbetalningskonto" då får du en avbetalningslösning nästkommande månad med alla de köp du gjort under föregående månaden och väljer då i lugn och ro hemma under hur lång tid du önskar delbetala. Det går alltid att betala mer än månadsbeloppet är och vill du slutbetala går det bra närsom. För delbetalning är det en gräns på 75 000 kr per konto.


Vid faktura, skickas fakturan från Resurs Bank till din e-mail adress efter godkänd legitimering, som sedan kan betalas i slutet av nästkommande månad. Du kan även välja att delbetala din faktura, upptill 12 månader räntefritt, detta väljer du i lugn och ro hemma när du fått din faktura. Väljer du att bli fakturerad tillkommer det en avgift på 39 kr inkl. moms på fakturan först efter att du godkänts och din faktura skapats. För faktura är det en gräns på 30 000 kr per köp.

Läs Resurs Banks fullständiga villkor här.


Vill du göra en banköverföring för din order går detta oxså bra, du väljer då "Banköverföring" i kassan. Vid detta betalningsalternativ skickas dina varor först efter att vi mottaget din betalning. Din betalning ska vara oss tillhanda inom 5 bankdagar från orderdag i annat fall annulleras ordern.


Mervärdeskatt
De priser som framgår i webbutiken är inklusive moms om inget annat anges.


Varustatus och leverans
Grön "I lager" = Varor som finns i vårt lager och skickas omgående.

Orange "I Lager" = Det finns en eller flera artiklar i denna serie som är tillfälligt slut, men det finns artiklar i serien som finns i vårt lager och skickas omgående. För att se vilken/vilka artiklar som finns i lager går du in på serien och väljer artikel i rullisten ute till höger.

Orange "Denna artikel finns inte i lager. Välj annan färg/storlek eller kontakta oss för beställning." = Just denna artikel är tillfälligt slutsåld men det finns artiklar i serien som finns i vårt lager och skickas omgående. För att se vilken/vilka artiklar som finns i lager går du in på serien och väljer artikel i rullisten ute till höger. Finns inte den vara ni vill ha i lager ber vi er att kontakta oss.

Orange "EJ i lager" = Beställnings vara som oftast finns i lager hos våra leverantörer. Vi beställer hem och skickar vidare till dig oftast inom 2-5 arbetsdagar. För beställning av varor som har denna status ber vi er att kontakta oss.
Tillbehör och cyklar som våra leverantörer inte har i lager kan dra ut lite på tiden, vi återkopplar alltid till dig och du avgör om du vill vänta in varan.
Vi reserverar oss för att leveransindikeringen kan grunda sig på felaktiga uppgifter, vilket innebär att en leverans kan komma att ske såväl tidigare som senare än beräknat. Vi förbehåller oss rätten att stryka ej levererbar vara från din order med prisavdrag för densamma. Önskar du beställa annan, likvärd vara, är detta att betrakta som en ny order. Om du önskar avbeställa en vara på grund av dröjsmål med leveransen, är detta möjligt att göra fram till dess att varan effektuerats (se nedan under ”Avbeställning”). Delleveranser sker endast på din begäran och medför ytterligare fraktkostnad för dig.
Önskas montering av tillbehör som köps samtidigt som ny cykel från vår webbshop, anger du detta i kassan vid meddelande, eller skickar ett meddelande till oss snarast efter din beställning via vårt kontakt formulär.

Leveranssätt och tid 
När du gör din beställning framgår också vilket leveranssätt som du kan välja. Vanligtvis skickas en vara med DHL men det kan hända att vi använder oss av annan speditör. Mindre varor som ryms i ett brev skickas vid "normal transport" som ej spårbart med postnord brev. Vid "extra transportförsäkring" skickas paketet alltid spårbart och försäkrat med DHL. Det är ditt ansvar att se till att ditt namn och adressen, som du angett vid beställningstillfället, är korrekt för leveransen. Vill du ha en hemleverans skickad till ditt arbete är det viktigt att även ange företagets namn och adress. Du som mottagare måste kunna legitimera dig vid leveransen. (DHL kan i efterhand göra namn och/eller adressändring om det blivit fel, men då tillkommer avgifter från DHL för detta med minst 300 kr i administrativ avgift.) Dina varor skickas så fort vi kan, oftast inom 3 arbetsdagar (har du valt banköverföring så skickas dina varor först efter att vi mottaget din betalning), längre leverans tid kan ibland förekomma vid helger, rea och andra erbjudanden då orderinflödet ökar. Leverans sker endast inom Sverige, såvida inte annat avtalats i förväg. 

Frakter och avgifter
Tillbehör, balanscyklar, 12 och 16 tums cyklar: Fraktavgift tillkommer från endast 49 kronor. Paketet levereras till ett DHL utlämningsställe där du hämtar ut det. Paket som är större eller väger mer än vad DHL servicepoint kan ta emot kommer lämnas ut till dig vid närmsta DHL Terminal. Mindre varor som ryms i ett brev skickas vid "normal transport" som ej spårbart med postnord brev. Vid "extra transportförsäkring" skickas paketet alltid spårbart och försäkrat med DHL.
Cykel, 20 tum och större: Fraktavgift från 0 kronor. DHL kommer med din cykel till din leveransadress efter överenskommen tid (Tiden varierar dagtid för när DHL kan komma beroende på var man bor och hur deras utkörnings tider ser ut). Skulle ni inte vara anträffbara på den överenskomna tiden kommer DHL att göra ytterligare ett försök att leverera er vara dock kommer det tillkomma extra avgifter för detta i efterhand från DHL. Skulle även det andra försöket misslyckas kommer DHL att skicka tillbaka varan till oss och det kommer tillkomma ännu fler extra avgifter i efterhand från DHL.

Vi monterar, justerar och provcyklar alla cyklar innan vi packar dem. Montera pedaler och vrida styret rätt (och ev. montera korg och andra detaljer som vi inte kan montera för leveransens skull) får du göra själv, annars är cykeln justerad och klar att börja användas.
Om både cykel och tillbehör beställs på samma order kommer enbart en frakt att debiteras, tillbehören sänds då med cykeln hem till dig. Om tillbehör som beställs på samma order som en cykel önskas monteras på cykeln, av oss (kostnadsfritt), måste detta anges under meddelande i kassan.

Beroende på hur mycket varorna väger skiljer det i frakt pris, för att se vad frakten för dina varor blir, lägger du varorna i varukorgen och går sedan till kassan, där du ser den exakta frakten och där kan du även kan välja avhämtning i butiken (fraktfritt). Ord. fraktpriser är 79-149 kr för tillbehör och 600-1400 kr för cyklar. (Obs. i de fall där frakten ingår i priset gäller detta endast om den varan behålls, ej vid byte eller retur.) 


Extra Transportförsäkring
 
Då många kunder som köper dyrare tillbehör och cyklar har efterfrågat en extra transportförsäkring erbjuder DHL nu detta enligt följande:
DHL Freight hanterar våra sändningar enligt fastställda rutiner och med hög kvalitet. Trots detta kan det tyvärr ibland förekomma förluster eller skador genom olyckliga händelser. Inom Sverige omfattas ansvaret för vägtransporter av NSAB2015, vilka i händelse av förlust eller skada oftast inte innefattar varornas verkliga värde. Som ett komplement till DHLs transportservice kan DHL Freight erbjuda dig som kund en fullvärdes transportförsäkring, som ger dig ekonomiskt skydd vid risker gällande förluster eller skador som beror på yttre omständigheter. Du kan teckna varuförsäkringen genom att välja frakt alternativet "DHL med extra transportförsäkring" så att du kan känna dig extra trygg och undvika obehagliga överraskningar och kostnader. Det är väldigt sällsynt att det händer skador eller förluster men det kan förekomma så vår rekommendation är att alltid teckna till den extra transportförsäkringen som då täcker fullvärdet av er order. Transportförsäkringen kan inte återbetalas vid byte eller retur och måste köpas till för varje transport tillfälle.

Givetvis kan du välja att få din order skickad utan den extra transportförsäkringen som en helt vanlig normal transport. Du väljer vilket du föredrar i kassan under leverans metoder. 
Vid eventuella frågor om försäkringen svarar DHL gärna på detta på telefon 0771-345345.

Inkasso:
Betalas inte fakturerade kostnader, läggs avgifter och ränta på och kravet överförs sedan till inkasso.

Oavhämtad försändelse 
Det är ditt ansvar att lösa ut försändelsen på utlämningsstället inom den tid, som står angivet på avin. (Normalt inom 7 dagar). Om du inte kan ta emot paketet vid leverans, eller inte hämtar ut ditt paket på utlämningsstället, skickas det tillbaka till oss, och vi kommer då att debitera dig för ordinarie frakt- och administrativa kostnader som DHL lägger på (Service Point 395 kr och Home Delivery upp till 2000 kr).


Ändring av beställning 
Du kan göra ändringar i din beställning fram till dess att beställningen har effektuerats. Med effektuering menas att faktura eller frakthandling har skapats. Om ändringen godkänns, och varan finns i lager, kommer eventuella prisdifferenser att regleras enligt det pris, som gäller vid ändringstidpunkten. Det är inte möjligt att ändra en beställning när ordern har effektuerats. Självfallet kan order, som redan levererats ut från vårt system, därför inte ändras. Privatpersoner har dock ångerrätt enligt vad som sägs under rubriken ”Ångerrätt”. 


Avbeställning 
En avbeställning är inte giltig förrän du mottagit bekräftelse från oss. Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig fram till dess att beställningen har effektuerats, dvs faktura eller frakthandling har skapats. Efter denna tidpunkt är du skyldig att ta emot leveransen. Avbeställning av icke lagerförd vara, en vara som tillverkats speciellt för dig eller en cykel där du valt att vi ska montera extra tillbehör, är inte möjlig, efter det att vi/vår leverantör beställt eller påbörjat tillverkningen/monteringen av varan/tjänsten. 


Ångerrätt och bytesrätt
Som privatperson har du enligt distansavtalslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar eller byta din vara inom 30 dagar. Du har inte rätt att ångra dig om tjänsten påbörjas under ångerfristen med ditt samtycke, om varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas, om förseglingen brutits eller du har registrerat en licens. Köp av cyklar där du som kund beställt extra monterad utrustning som inte ingår i ordinarie specifikation kan inte ångras, det samma gäller special beställningar, rea varor, demo produkter och special transporter.
Om du ångrar ett köp måste varan återlämnas i väsentligen oförändrat skick. Ångerrätten börjar löpa den dag vi bekräftade din beställning av en tjänst hos oss respektive den dag du fått varan eller en väsentlig del av den. 

Om du vill utnyttja din ångerrätt / bytesrätt ska du skicka ett skriftlig meddelande till oss, via post eller lämpligen via vårt kontakt formulär i webbshopen, med angivande av ärende och ordernummer. Vi tar därefter ställning till, om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att kunna tillämpa ångerrätten / bytesrätten. Du kommer därefter att motta ett svar med e-post från oss, i givet fall med information om hur du ska skicka tillbaka varan. Observera att du måste följa våra rekommendationer vad gäller emballage etc. Observera också att det enligt lag är du som ska betala ordinarie leverans och retur fraktkostnader samt administrativa kostnader. Ev. restbelopp återbetalas till samma betalsätt som betalningen genomförts med.

Efter mottagandet av den återsända varan kommer köpesumman med avdrag för ursprungliga ordinarie fraktkostnader, ev. faktura avgifter och administrativa avgifter att återbetalas till dig inom 30 dagar räknat från dagen då vi mottog återförsändelsen, förutsatt att du inte använt varan och den returneras i oskadat skick och med obruten förpackning/försegling/teknisk plombering, eller om du beställt en cykel där det monterats på extra tillbehör. I annat fall åberopar vi rätten att kunna skriva ner återbetalningsbeloppet (10-100 procent) om varan visar sig vara använd, sakna delar, eller om varan inte är i väsentligt oförändrat nyskick. Vid bytesrätt skickas din nya vara snarast åter till dig med medföljande faktura för ev. mellanskillnader och frakter.


Garanti, reklamationer och transportskador 
Tillverkaren ska ha möjlighet att reparera varan 3 gånger för samma fel, innan den byts ut, varav första måste ha skett inom 6 månader från inköpsdatumet. Garantidelen är 12 månader. Slitage kan inte räknas in i garantidelen. 

Om du som är privatperson har en felaktig produkt, köpt av oss, har du rätt efter att garanti delen gått ut att reklamera varan upptill 3 år från du tog emot varan och senast inom 2 månader från att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet, med en utförlig bevisning på att ursprungsfelet varit där från början.

Om du som är företagare har en felaktig produkt, köpt av oss, ska du snarast, skicka reklamation till oss via e-post förutsatt att du reklamerar skadan inom garantiperioden. I annat fall hänvisar vi i första hand till respektive tillverkare eller serviceställe.

Alla varor köpta från oss med leverantören Cycleurope, så som cyklar och tillbehör av märkena Crescent, Monark, Spectra, Tec mfl kan reklameras hos vilken certifierad Crescent / Monark handlare som helst (kontrollera först med den handlaren du vill reklamera hos om dem är certifierade och tar emot reklamationer), så länge kvittot finns och att varan inte är utsatt för oaktsamhet.

Om vi råkat skicka en vara som enligt ordern ej beställts, ska detta meddelas oss snarast efter mottagandet, (Senast 10 dagar efter mottagandet) lämpligen via e-post, med angivande av ordernr, vad som blivit fel, samt dina kontakt uppgifter så återkommer vi så snart vi kan med hur retur och utbyte till rätt vara kommer ske utan frakt kostnad för kunden.


Det gäller för såväl privatpersoner som företag, att den felaktiga respektive felaktigt skickade varan ska återsändas till oss i likadan förpackning och med samma transportföretag, som när den mottogs, tillsammans med en utförlig beskrivning av felet.

Vill ni hellre reklamera direkt till oss så betalas frakten av kunden förutom om vi råkat skicka en icke beställd vara. OBS: du måste först kontakta oss för att få information med hur du kan skicka tillbaka varan. Du måste följa våra rekommendationer vad gäller emballage etc. Är varan inom garantiramen reparerar eller byter vi ut varan och återsänder den sedan fraktfritt till ert utlämningsställe.

Om varan inte går att reparera och vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid, återbetalar vi vad du betalat för den felaktiga varan, vi återbetalar inte frakter.

Kompatibilitetsproblem förekommer mellan olika produkter, och vi rekommenderar dig därför att ta reda på så mycket som möjligt innan du gör din beställning för att undvika onödiga kostnader, då vi inte kan ta ansvar för felaktigt beställda varor.

Vid leverans är det mycket viktigt att ni kontrollerar ert paket INNAN ni skriver under leveransen så inga synliga skador eller märken finns på emballaget. Vi skickar aldrig något skadat emballage, däremot återanvänder vi så mycket emballage som möjligt i vårt miljöarbete. Om det skulle finnas någon skada eller märke på emballaget MÅSTE detta skrivas in av utlämningsstället eller chauffören INNAN ni skriver under mottagandet. Vid ev. transportskada ska detta sedan anmälas med foton inom 5 dagar från mottagandet via anmälnings formuläret på transportbolagets hemsida. I annat fall kan transportbolaget INTE ersätta er då ni godkänt godset som det är. Du som mottagare får sedan hjälp med skadeersättningen. Kontakta sedan oss med vad som blivit skadat så kan vi skicka en ersättnings del till er och även erbjuda faktura som du sedan kan skicka in till transportören för ersättning.


Integritetspolicy

I enlighet med GDPRs regler sparar vi personuppgifter vid cykelköp där försäkring ingår och vid köp av försäkring till hövding hjälmen, som vi enligt avtal med Cycleurope och Solid Försäkringar måste delge Solid Försäkringar för att försäkringen ska kunna tecknas. Vi sparar uppgifterna i 3 år för att underlätta vid garanti och reklamations ärenden.
När ett cykelköp eller köp av försäkring till Hövding hjälmen sker hos oss ger du ditt samtycke för oss att spara dina personuppgifter genom att lämna för- och efternamn, personnummer, adress, telefonnummer och mailadress, så att vi ska kunna utföra denna del av vårt avtal och för att du som kund ska få din cykel registrerad i Solid Försäkringars cykelregister och få försäkringen tecknad. Vi för då över, med krypterad dataöverföring, uppgifterna om dig och din cykel eller Hövding hjälm till Solid försäkringar som tecknar försäkringen och lagrar alla uppgifter hos sig. Du kan närsomhelst efter ett köp få tillgång till uppgifterna och även få dem ändrade, flyttade eller raderade.


Information och bilder
Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel, ändringar samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment. Där det förekommer bilder i vår webbutik, ska de inte ses som exakta avbildningar av en viss vara eller förpackning.


Force Majeure 
Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständighter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad. 

Tvist 
Om du är privatperson, har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.


​​​Copyright© 1996-2019 - All rights reserved - ​​Linderoths Cykel AB​

Produkt tillagd för att jämföra.

Linderoths Cykel AB använder cookies till statistik, annonser och optimering.