- -2 000,00 kr
Har du bestämt dig för att börja cykelpendla? Då väntar Elda på dig! En komplett utrustad elcykel med ram av aluminium, sportigt avslappnad geometri och batteriet med 417 Wh är elegant integrerat i ramen. Den dämpade gaffeln tillsammans med 42 mm breda däck gör att cykeln glider fram mjukt på alla möjliga underlag så som kullersten, grus eller asfalt. Centermotorn som är en Shimano E5100 ger dig kraften du behöver och på den avtagbara tydliga displayen kan du se effektläge, hastighet, batteriets laddnivå och hur långt den kraften tar dig. Elda har 10 växlar och fullt utrustad med skärmar, godkänt ramlås, belysning och stöd. Pakethållaren har AVS klicksystem, fäst en väska eller korg med ett klick. Montera på en barnstol, eller kärra bak, så löser du familjelogistiken.
- Varugrupp
- Elcyklar
- Antal Växlar
- 1x9
- Hjulstorlek
- 28 Tum
- Motorplacering
- Mitten/Centrum
- Motortillverkare
- Shimano step
VÅR HISTORIA
1894 |
BÖRJAR IMPORTERAS TILL SVERIGE Aktiebolaget Amerikansk Cycle Import, Eli Pettersson & August Lindblad i Stockholm, börjar importera Crescent från USA. |
1908 |
SVENSK TILLVERKNING AV CRESCENT STARTAR Den första helsvenska Crescentcykeln tillverkas till en volym av 2000 cyklar per år. |
1910 |
VELOCIPEDAKTIEBOLAGET LINDBLAD Eli Pettersson & August Lindblad går skilda vägar och företaget byter namn till Velocipedaktiebolaget Lindblad. |
1912 |
MORÉN VINNER MÄLAREN RUNT Henrik "Murren" Morén vinner Mälaren runt på en Crescent och sätter 24-timmarsrekordet i Köpenhamn på 596,7 km. |
1928 |
DANMARK CYKLAR ORANGE OCH VINNER OS Henry Hansen från Danmark tar OS-guld i Amsterdam 1928 och 1931 på sin Crescent racer. |
1931 |
CRESCENT FLYTTAR TILL UPPSALA Tillverkningen flyttas till Nymanbolagen i Uppsala och Henry Hansen tar VM-guld i Köpenhamn. |
1934 |
SVENSKT STÅL Alla blanka delar utom vevparti och nav tillverkas i rostfritt stål. |
1936 |
CRESCENT-ORANGE Den orange färgen gör entré. |
1937 | PEPITAMÖNSTRET |
1938 |
SÄKERHETSTÄNKT ÖKAR Cyklarna utrustas med en gjuten bakskärmsreflex av zinkgjutgods. Bakskärmsreflexen får snabbt fart och modellerna tillverkas i många varianter med olika material eller ytbehandling. Vanligast vara vita, silverlackade, kromade av zinkgjutgods eller aluminium. |
1948 |
UTRUSTNINGSSTANDARD Parkeringslås, bärhandtag och framskärmsstabilisator introduceras för att stanna. |
1948 |
VÄRLDSMÄSTARCYKELN Harry Snell vinner VM-guld och begreppet Världsmästarcykeln är fött. |
1950 |
GENERATORSTYRD BELYSNING Baklyse och strålkastare på framskärmen blir verklighet tack vare Nymodyn – en dynamo som är inbyggd i framhjulets nav. |
1951 |
UTVECKLING AV VEKTYGSKASSETTEN Verktygskassetten som tidigare tillverkats av läder och hängt från ramen ersätts och cyklarna får pakethållare med verktygskassett av plast. |
1954 |
VÄRLDSMÄSTARCYKELN SERIEPRODUCERAS Första omgången av Världsmästarcykeln serieproduceras. |
1959 |
CRESCENT BLIR SJÄLVLYSANDE Crescent lanserar ”den självlysande cykeln”. Reflexfärgen är grön i dagsljus och finns i kombination med ljusgrå lackering. Färgen kostade 15kr, en fantastiskt billig livförsäkring! |
1960 |
MCAB Crescent går samman med Monark i Varberg. |
1994 |
CRESCENTS FÖRSTA MOUNTAINBIKE Tillverkning av Crescents första mountainbike tar fart. |
1995 |
CYCLEUROPE Crescent blir en del av Cycleurope. |
2008 |
ELCYKELN Elcykeln välkomnas till cykelsortimentet. |
2016 |
ELCYKELEFFEKTEN Utbildar svenska folket i elcykelns förträfflighet med uppropet "Upplev Elcykeleffekten" och startar upp produktion av elcyklar i Varberg |