- -1 000,00 kr
- Ny
Sveriges mest sålda elcykel heter Elina. En komplett citycykel med korg och fotbroms. Enkel att kliva av och på – svår att motstå. Plötsligt känns det så mycket enklare att ta cykeln; backar känns som raksträckor och motvinden känns nästan inte alls. Tack vare senaste generationens framhjulsmotor som ingår i vårt egenutvecklade EGOING-system, kan du trampa på utan större ansträngning. Med enkla knapptryckningar styr du själv vilken hjälp du vill ha av motorn och om du vill att motorn ska skjuta på när du leder cykeln. Färgdisplayen på styret håller dig uppdaterad om såväl hastighet som batteristatus. Denna cykel har ett pakethållarbatteri på 400 wh som laddas i eller utanför cykel. Batteriet är enkelt att plocka ur cykeln och ta med sig. Allt är snyggt inbyggt i en 7-växlad damcykel av modernt snitt, med lågt insteg, fotbroms bak och skivbroms fram. Cykelkorg med anpassad tygväska framtill ingår och om du behöver lasta mer på cykeln så har pakethållaren smarta AVS-klickfästen. Köp till extra korgar eller väskor som monteras av och på med ett enkelt klick. Elina är fullt utrustad med stöd, godkänt ramlås och belysning.
- Varugrupp
- Elcyklar
- Antal Växlar
- 7-vxl
- Hjulstorlek
- 28 Tum
- Motorplacering
- Fram
- Motortillverkare
- EGOING
VÅR HISTORIA
1894 |
BÖRJAR IMPORTERAS TILL SVERIGE Aktiebolaget Amerikansk Cycle Import, Eli Pettersson & August Lindblad i Stockholm, börjar importera Crescent från USA. |
1908 |
SVENSK TILLVERKNING AV CRESCENT STARTAR Den första helsvenska Crescentcykeln tillverkas till en volym av 2000 cyklar per år. |
1910 |
VELOCIPEDAKTIEBOLAGET LINDBLAD Eli Pettersson & August Lindblad går skilda vägar och företaget byter namn till Velocipedaktiebolaget Lindblad. |
1912 |
MORÉN VINNER MÄLAREN RUNT Henrik "Murren" Morén vinner Mälaren runt på en Crescent och sätter 24-timmarsrekordet i Köpenhamn på 596,7 km. |
1928 |
DANMARK CYKLAR ORANGE OCH VINNER OS Henry Hansen från Danmark tar OS-guld i Amsterdam 1928 och 1931 på sin Crescent racer. |
1931 |
CRESCENT FLYTTAR TILL UPPSALA Tillverkningen flyttas till Nymanbolagen i Uppsala och Henry Hansen tar VM-guld i Köpenhamn. |
1934 |
SVENSKT STÅL Alla blanka delar utom vevparti och nav tillverkas i rostfritt stål. |
1936 |
CRESCENT-ORANGE Den orange färgen gör entré. |
1937 | PEPITAMÖNSTRET |
1938 |
SÄKERHETSTÄNKT ÖKAR Cyklarna utrustas med en gjuten bakskärmsreflex av zinkgjutgods. Bakskärmsreflexen får snabbt fart och modellerna tillverkas i många varianter med olika material eller ytbehandling. Vanligast vara vita, silverlackade, kromade av zinkgjutgods eller aluminium. |
1948 |
UTRUSTNINGSSTANDARD Parkeringslås, bärhandtag och framskärmsstabilisator introduceras för att stanna. |
1948 |
VÄRLDSMÄSTARCYKELN Harry Snell vinner VM-guld och begreppet Världsmästarcykeln är fött. |
1950 |
GENERATORSTYRD BELYSNING Baklyse och strålkastare på framskärmen blir verklighet tack vare Nymodyn – en dynamo som är inbyggd i framhjulets nav. |
1951 |
UTVECKLING AV VEKTYGSKASSETTEN Verktygskassetten som tidigare tillverkats av läder och hängt från ramen ersätts och cyklarna får pakethållare med verktygskassett av plast. |
1954 |
VÄRLDSMÄSTARCYKELN SERIEPRODUCERAS Första omgången av Världsmästarcykeln serieproduceras. |
1959 |
CRESCENT BLIR SJÄLVLYSANDE Crescent lanserar ”den självlysande cykeln”. Reflexfärgen är grön i dagsljus och finns i kombination med ljusgrå lackering. Färgen kostade 15kr, en fantastiskt billig livförsäkring! |
1960 |
MCAB Crescent går samman med Monark i Varberg. |
1994 |
CRESCENTS FÖRSTA MOUNTAINBIKE Tillverkning av Crescents första mountainbike tar fart. |
1995 |
CYCLEUROPE Crescent blir en del av Cycleurope. |
2008 |
ELCYKELN Elcykeln välkomnas till cykelsortimentet. |
2016 |
ELCYKELEFFEKTEN Utbildar svenska folket i elcykelns förträfflighet med uppropet "Upplev Elcykeleffekten" och startar upp produktion av elcyklar i Varberg |