- -1 300,00 kr
- Ny
Om du vill ha en damcykel med fotbroms som har allt, rullar bra och kan göra det länge, då är Rissa ett bra val. Nu med pakethållare fram för att kunna klicka på en korg eller väska med AVS-fästen. Aluminiumramen är lätt, stark och rostfri. Växlar och och bromsar är skyddade både från fysisk påverkan och från regn och smuts vilket gör att de kräver ett minimum av underhåll. Med 7 växlar har du ordentliga fartresurser och kan tackla även riktigt branta uppförslut. Bak sitter en traditionell fotbroms och framhjulet bromsas med en effektiv rullbroms. Utrustningen är både tålig och väl tilltagen. Rissa har skärmar, kedjeskydd, stöd, godkänt lås och en navgenerator som driver belysningen fram och bak. Dessutom har den en rejäl integrerad pakethållare baktill, med klicksystemet AVS som gör att du enkelt kan klicka fast väskor och korgar. Styret är lite vinklat för att ge bra ergonomi och i ändarna sitter sköna handtag monterade. Styrstammen är justerbar så du enkelt kan ställa in en position som du trivs perfekt med. Sadeln är bred, lagom mjuk och designad särskilt för att passa kvinnor. Skön, kompetent och pålitlig, vad mer kan du önska dig av en cykel för pendling?
- Varugrupp
- Hybrid
Standard - Antal Växlar
- 7-vxl
- Hjulstorlek
- 28 Tum
VÅR HISTORIA
1894 |
BÖRJAR IMPORTERAS TILL SVERIGE Aktiebolaget Amerikansk Cycle Import, Eli Pettersson & August Lindblad i Stockholm, börjar importera Crescent från USA. |
1908 |
SVENSK TILLVERKNING AV CRESCENT STARTAR Den första helsvenska Crescentcykeln tillverkas till en volym av 2000 cyklar per år. |
1910 |
VELOCIPEDAKTIEBOLAGET LINDBLAD Eli Pettersson & August Lindblad går skilda vägar och företaget byter namn till Velocipedaktiebolaget Lindblad. |
1912 |
MORÉN VINNER MÄLAREN RUNT Henrik "Murren" Morén vinner Mälaren runt på en Crescent och sätter 24-timmarsrekordet i Köpenhamn på 596,7 km. |
1928 |
DANMARK CYKLAR ORANGE OCH VINNER OS Henry Hansen från Danmark tar OS-guld i Amsterdam 1928 och 1931 på sin Crescent racer. |
1931 |
CRESCENT FLYTTAR TILL UPPSALA Tillverkningen flyttas till Nymanbolagen i Uppsala och Henry Hansen tar VM-guld i Köpenhamn. |
1934 |
SVENSKT STÅL Alla blanka delar utom vevparti och nav tillverkas i rostfritt stål. |
1936 |
CRESCENT-ORANGE Den orange färgen gör entré. |
1937 | PEPITAMÖNSTRET |
1938 |
SÄKERHETSTÄNKT ÖKAR Cyklarna utrustas med en gjuten bakskärmsreflex av zinkgjutgods. Bakskärmsreflexen får snabbt fart och modellerna tillverkas i många varianter med olika material eller ytbehandling. Vanligast vara vita, silverlackade, kromade av zinkgjutgods eller aluminium. |
1948 |
UTRUSTNINGSSTANDARD Parkeringslås, bärhandtag och framskärmsstabilisator introduceras för att stanna. |
1948 |
VÄRLDSMÄSTARCYKELN Harry Snell vinner VM-guld och begreppet Världsmästarcykeln är fött. |
1950 |
GENERATORSTYRD BELYSNING Baklyse och strålkastare på framskärmen blir verklighet tack vare Nymodyn – en dynamo som är inbyggd i framhjulets nav. |
1951 |
UTVECKLING AV VEKTYGSKASSETTEN Verktygskassetten som tidigare tillverkats av läder och hängt från ramen ersätts och cyklarna får pakethållare med verktygskassett av plast. |
1954 |
VÄRLDSMÄSTARCYKELN SERIEPRODUCERAS Första omgången av Världsmästarcykeln serieproduceras. |
1959 |
CRESCENT BLIR SJÄLVLYSANDE Crescent lanserar ”den självlysande cykeln”. Reflexfärgen är grön i dagsljus och finns i kombination med ljusgrå lackering. Färgen kostade 15kr, en fantastiskt billig livförsäkring! |
1960 |
MCAB Crescent går samman med Monark i Varberg. |
1994 |
CRESCENTS FÖRSTA MOUNTAINBIKE Tillverkning av Crescents första mountainbike tar fart. |
1995 |
CYCLEUROPE Crescent blir en del av Cycleurope. |
2008 |
ELCYKELN Elcykeln välkomnas till cykelsortimentet. |
2016 |
ELCYKELEFFEKTEN Utbildar svenska folket i elcykelns förträfflighet med uppropet "Upplev Elcykeleffekten" och startar upp produktion av elcyklar i Varberg |