- -1 000,00 kr
Elmi är nästan som en vanlig 3-växlad damcykel av modernt snitt, med lågt insteg, fotbroms bak och skivbroms fram. Skillnaden är att den har en elmotor inbyggd i framhjulet och vårt egenutvecklade EGOING-system som hjälper dig hantera den. Motorn gör jobbet uppför backar, i motvind eller när du har cykelkorgen full. Med flera effektlägen att välja på är det enkelt att hitta den perfekta nivån av extra kraft du vill ha, exakt när du behöver den. Displayen på styret visar valt effektläge och hur mycket laddning som finns kvar i batteriet. Med Koppla Smart cykelteknologi kopplar du upp din cykel via en app som håller dig uppdaterad om service och underhåll. Denna cykel har Koppla Light, smart på ett lätt sätt! Tryck igång appen och registrera dina cykelturer och få motiverande och användbar statistik samlad i appen. Elmis batteri sitter i pakethållaren och är enkelt att lossa och ta in för laddning. Din Crescent-elcykelspecialist hjälper dig att ställa in cykeln efter din körstil och ditt batteri blir stöldskyddat genom att det binds elektroniskt till att endast fungera på din cykel. Det gör ditt batteri obrukbart och oattraktivt för tjuven. Senaste batteristatus ser du i appen. Cykelkorg i aluminium ingår, liksom stöd, godkänt ramlås och belysning. |
- Varugrupp
- Elcyklar
- Antal Växlar
- 3-vxl
- Hjulstorlek
- 28 Tum
- Motorplacering
- Fram
- Motortillverkare
- EGOING
- GPS
- Nej
- ABS
- Nej
VÅR HISTORIA
1894 |
BÖRJAR IMPORTERAS TILL SVERIGE Aktiebolaget Amerikansk Cycle Import, Eli Pettersson & August Lindblad i Stockholm, börjar importera Crescent från USA. |
1908 |
SVENSK TILLVERKNING AV CRESCENT STARTAR Den första helsvenska Crescentcykeln tillverkas till en volym av 2000 cyklar per år. |
1910 |
VELOCIPEDAKTIEBOLAGET LINDBLAD Eli Pettersson & August Lindblad går skilda vägar och företaget byter namn till Velocipedaktiebolaget Lindblad. |
1912 |
Henrik "Murren" Morén vinner Mälaren runt på en Crescent och sätter 24-timmarsrekordet i Köpenhamn på 596,7 km. |
1928 |
DANMARK CYKLAR ORANGE OCH VINNER OS Henry Hansen från Danmark tar OS-guld i Amsterdam 1928 och 1931 på sin Crescent racer. |
1931 |
CRESCENT FLYTTAR TILL UPPSALA Tillverkningen flyttas till Nymanbolagen i Uppsala och Henry Hansen tar VM-guld i Köpenhamn. |
1934 |
Alla blanka delar utom vevparti och nav tillverkas i rostfritt stål. |
1936 |
CRESCENT-ORANGE Den orange färgen gör entré. |
1937 | PEPITAMÖNSTRET |
1938 |
SÄKERHETSTÄNKT ÖKAR Cyklarna utrustas med en gjuten bakskärmsreflex av zinkgjutgods. Bakskärmsreflexen får snabbt fart och modellerna tillverkas i många varianter med olika material eller ytbehandling. Vanligast vara vita, silverlackade, kromade av zinkgjutgods eller aluminium. |
1948 |
UTRUSTNINGSSTANDARD Parkeringslås, bärhandtag och framskärmsstabilisator introduceras för att stanna. |
1948 |
Harry Snell vinner VM-guld och begreppet Världsmästarcykeln är fött. |
1950 |
GENERATORSTYRD BELYSNING Baklyse och strålkastare på framskärmen blir verklighet tack vare Nymodyn – en dynamo som är inbyggd i framhjulets nav. |
1951 |
UTVECKLING AV VEKTYGSKASSETTEN Verktygskassetten som tidigare tillverkats av läder och hängt från ramen ersätts och cyklarna får pakethållare med verktygskassett av plast. |
1954 |
Första omgången av Världsmästarcykeln serieproduceras. |
1959 |
Crescent lanserar ”den självlysande cykeln”. Reflexfärgen är grön i dagsljus och finns i kombination med ljusgrå lackering. Färgen kostade 15kr, en fantastiskt billig livförsäkring! |
1960 |
Crescent går samman med Monark i Varberg. |
1994 |
CRESCENTS FÖRSTA MOUNTAINBIKE Tillverkning av Crescents första mountainbike tar fart. |
1995 |
CYCLEUROPE Crescent blir en del av Cycleurope. |
2008 |
ELCYKELN Elcykeln välkomnas till cykelsortimentet. |
2016 |
ELCYKELEFFEKTEN Utbildar svenska folket i elcykelns förträfflighet med uppropet "Upplev Elcykeleffekten" och startar upp produktion av elcyklar i Varberg |