- -2 000,00 kr
Denna SUV är en ”Kameleont” för den som söker en modern look med integrerad teknik med en kraftig konstruktion med möjlighet för personlig anpassning. Den kommer göra vardagen enklare, bekvämare och roligare. Den starka Shimano 6100-motorn med 65 nm vridmoment gör den till en perfekt pendlarhoj som dessutom trivs bra på grusvägar och enklare skogsstigar. Komforten är en av fördelarna med en SUV. Mjuka 60mm däck med punkteringsskydd samt en stel monochockgaffel med 35 mm dämpning upptill med dämpning ger minimala vibrationer från underlaget, att tänka på är att utnyttja däcktrycket för maximal effekt. Geometrin på denna cykel kombinerar avslappnad komfort och sportig look. Ett lite kortare avstånd mellan styre och sadel lyfter överkroppen och ger bra översikt över omgivningen, det ger en tryggare cykling i stadstrafik. Ergonomin i cykeln ligger i geometrin samt beröringspunkterna handtag och sadel. De är skapade för att avlasta tryck samt att ge en avlastning som framför allt behövs vid längre turer. Den ställbara styrstammen samt justerbara sadeln ser till att din anatomi synkar med storleken på cykeln. Denna cykel är förberedd för vardagslivets utmaningar och packning utöver det vanliga, fram och bakpakethållare med klicksystemet AVS ger många val. Pakethållaren bak har också integrerade fästen för sidomonterade väskor. Uppgradera med matchande förvaringslösningar att klicka på från Spectra Pronto. För att ge cykeln en extra nivå av säkerhet så är belysningen är alltid aktiverad och baklampan har integrerat bromsljus som varnar dina medcyklister samt trafiken runt dig. Reflexdäck samt reflex fram och bak ser till du är synlig från alla håll. SUV:en är utrustad med modern teknik snyggt integrerat i cykeln, det skyddar och ger cykeln en modern look. Shimanos femväxlade baknav, kraftiga hydrauliska bromsa säkrar att du hanterar ditt ekipage på ett enkelt, säkert och kontrollerat sätt. Det inbyggda batteriet på 417 Wh kan enkelt plockas ur ramen för laddning eller så laddas batteriet direkt i cykeln. Batteriets placering ger en dold, skyddad och låg placering som ger en bra stabilitet. Samma nyckel används för batteri- och det godkända ramlåset. Uppgradera med tillhörande plug-in lås för att fästa vid cykelstället. 3 månaders stöldskyddsförsäkring ingår. Elgot och Elska designas, utvecklas och byggs i Varberg på svenska västkusten, precis som resten av elcyklarna i Crescents sortiment.
- Varugrupp
- Elcyklar
- Antal Växlar
- 5-vxl
- Hjulstorlek
- 27,5 Tum
- Motorplacering
- Mitten/Centrum
- Motortillverkare
- Shimano step
VÅR HISTORIA
1894 |
BÖRJAR IMPORTERAS TILL SVERIGE Aktiebolaget Amerikansk Cycle Import, Eli Pettersson & August Lindblad i Stockholm, börjar importera Crescent från USA. |
1908 |
SVENSK TILLVERKNING AV CRESCENT STARTAR Den första helsvenska Crescentcykeln tillverkas till en volym av 2000 cyklar per år. |
1910 |
VELOCIPEDAKTIEBOLAGET LINDBLAD Eli Pettersson & August Lindblad går skilda vägar och företaget byter namn till Velocipedaktiebolaget Lindblad. |
1912 |
MORÉN VINNER MÄLAREN RUNT Henrik "Murren" Morén vinner Mälaren runt på en Crescent och sätter 24-timmarsrekordet i Köpenhamn på 596,7 km. |
1928 |
DANMARK CYKLAR ORANGE OCH VINNER OS Henry Hansen från Danmark tar OS-guld i Amsterdam 1928 och 1931 på sin Crescent racer. |
1931 |
CRESCENT FLYTTAR TILL UPPSALA Tillverkningen flyttas till Nymanbolagen i Uppsala och Henry Hansen tar VM-guld i Köpenhamn. |
1934 |
SVENSKT STÅL Alla blanka delar utom vevparti och nav tillverkas i rostfritt stål. |
1936 |
CRESCENT-ORANGE Den orange färgen gör entré. |
1937 | PEPITAMÖNSTRET |
1938 |
SÄKERHETSTÄNKT ÖKAR Cyklarna utrustas med en gjuten bakskärmsreflex av zinkgjutgods. Bakskärmsreflexen får snabbt fart och modellerna tillverkas i många varianter med olika material eller ytbehandling. Vanligast vara vita, silverlackade, kromade av zinkgjutgods eller aluminium. |
1948 |
UTRUSTNINGSSTANDARD Parkeringslås, bärhandtag och framskärmsstabilisator introduceras för att stanna. |
1948 |
VÄRLDSMÄSTARCYKELN Harry Snell vinner VM-guld och begreppet Världsmästarcykeln är fött. |
1950 |
GENERATORSTYRD BELYSNING Baklyse och strålkastare på framskärmen blir verklighet tack vare Nymodyn – en dynamo som är inbyggd i framhjulets nav. |
1951 |
UTVECKLING AV VEKTYGSKASSETTEN Verktygskassetten som tidigare tillverkats av läder och hängt från ramen ersätts och cyklarna får pakethållare med verktygskassett av plast. |
1954 |
VÄRLDSMÄSTARCYKELN SERIEPRODUCERAS Första omgången av Världsmästarcykeln serieproduceras. |
1959 |
CRESCENT BLIR SJÄLVLYSANDE Crescent lanserar ”den självlysande cykeln”. Reflexfärgen är grön i dagsljus och finns i kombination med ljusgrå lackering. Färgen kostade 15kr, en fantastiskt billig livförsäkring! |
1960 |
MCAB Crescent går samman med Monark i Varberg. |
1994 |
CRESCENTS FÖRSTA MOUNTAINBIKE Tillverkning av Crescents första mountainbike tar fart. |
1995 |
CYCLEUROPE Crescent blir en del av Cycleurope. |
2008 |
ELCYKELN Elcykeln välkomnas till cykelsortimentet. |
2016 |
ELCYKELEFFEKTEN Utbildar svenska folket i elcykelns förträfflighet med uppropet "Upplev Elcykeleffekten" och startar upp produktion av elcyklar i Varberg |