- -1 000,00 kr
Kebne är en hybridcykel som är utrustad för att du ska kunna vara bekväm även på riktigt långa turer. Det gör den till en perfekt pendlarcykel. I standardutrustningen ingår skärmar, kedjeskydd, stöd, godkänt lås och en rejäl pakethållare med klicksystemet AVS som gör att du enkelt kan klicka fast en väska eller korg. Styret är en aning uppåtvinklat för att ge bra ergonomi och i ändarna sitter bekväma handtag. Styrstammen kan justeras så att du enkelt ska kunna hitta en bekväm position. Med sina 16 växlar har Kebne en utväxling för varje lutning, oavsett om det går upp eller ner och de hydrauliska skivbromsarna är dimensionerade för samma förhållanden och tung last. Lamporna gör att du syns och ser bra och kan fortsätta cykla även när solen har gått ner och tack vare reflexranden på de kraftiga däcken syns du bra även från sidan. Alla dessa komponenter sitter monterade på en lätt, stark aluminiumram som tål allt en pendlare eller riktigt äventyrslysten cyklist kan tänkas utsätta den för. |
- Varugrupp
- Hybrid
- Antal Växlar
- 16-vxl
- Hjulstorlek
- 28 Tum
VÅR HISTORIA
1894 |
BÖRJAR IMPORTERAS TILL SVERIGE Aktiebolaget Amerikansk Cycle Import, Eli Pettersson & August Lindblad i Stockholm, börjar importera Crescent från USA. |
1908 |
SVENSK TILLVERKNING AV CRESCENT STARTAR Den första helsvenska Crescentcykeln tillverkas till en volym av 2000 cyklar per år. |
1910 |
VELOCIPEDAKTIEBOLAGET LINDBLAD Eli Pettersson & August Lindblad går skilda vägar och företaget byter namn till Velocipedaktiebolaget Lindblad. |
1912 |
MORÉN VINNER MÄLAREN RUNT Henrik "Murren" Morén vinner Mälaren runt på en Crescent och sätter 24-timmarsrekordet i Köpenhamn på 596,7 km. |
1928 |
DANMARK CYKLAR ORANGE OCH VINNER OS Henry Hansen från Danmark tar OS-guld i Amsterdam 1928 och 1931 på sin Crescent racer. |
1931 |
CRESCENT FLYTTAR TILL UPPSALA Tillverkningen flyttas till Nymanbolagen i Uppsala och Henry Hansen tar VM-guld i Köpenhamn. |
1934 |
SVENSKT STÅL Alla blanka delar utom vevparti och nav tillverkas i rostfritt stål. |
1936 |
CRESCENT-ORANGE Den orange färgen gör entré. |
1937 | PEPITAMÖNSTRET |
1938 |
SÄKERHETSTÄNKT ÖKAR Cyklarna utrustas med en gjuten bakskärmsreflex av zinkgjutgods. Bakskärmsreflexen får snabbt fart och modellerna tillverkas i många varianter med olika material eller ytbehandling. Vanligast vara vita, silverlackade, kromade av zinkgjutgods eller aluminium. |
1948 |
UTRUSTNINGSSTANDARD Parkeringslås, bärhandtag och framskärmsstabilisator introduceras för att stanna. |
1948 |
VÄRLDSMÄSTARCYKELN Harry Snell vinner VM-guld och begreppet Världsmästarcykeln är fött. |
1950 |
GENERATORSTYRD BELYSNING Baklyse och strålkastare på framskärmen blir verklighet tack vare Nymodyn – en dynamo som är inbyggd i framhjulets nav. |
1951 |
UTVECKLING AV VEKTYGSKASSETTEN Verktygskassetten som tidigare tillverkats av läder och hängt från ramen ersätts och cyklarna får pakethållare med verktygskassett av plast. |
1954 |
VÄRLDSMÄSTARCYKELN SERIEPRODUCERAS Första omgången av Världsmästarcykeln serieproduceras. |
1959 |
CRESCENT BLIR SJÄLVLYSANDE Crescent lanserar ”den självlysande cykeln”. Reflexfärgen är grön i dagsljus och finns i kombination med ljusgrå lackering. Färgen kostade 15kr, en fantastiskt billig livförsäkring! |
1960 |
MCAB Crescent går samman med Monark i Varberg. |
1994 |
CRESCENTS FÖRSTA MOUNTAINBIKE Tillverkning av Crescents första mountainbike tar fart. |
1995 |
CYCLEUROPE Crescent blir en del av Cycleurope. |
2008 |
ELCYKELN Elcykeln välkomnas till cykelsortimentet. |
2016 |
ELCYKELEFFEKTEN Utbildar svenska folket i elcykelns förträfflighet med uppropet "Upplev Elcykeleffekten" och startar upp produktion av elcyklar i Varberg |